Artykuł

3Szukając odpowiedzi na pytanie o to, jak ściągnąć do swojej firmy najwięcej najlepszych pracowników i zachęcić ich by zostali, miałem okazję sięgnąć po książkę pt. „Employer branding. Marka pracodawcy w praktyce” autorstwa Julity Dąbrowskiej, wydaną przez Wydawnictwo Słowa i Myśli. Autorka podjęła się bardzo trudnego zadania – zarówno wprowadzenia Czytelnika w świat marki pracodawcy wraz z jego historią i rozwojem, jak i przekazania praktycznej wiedzy, którą Czytelnik sam, jako pracodawca, mógłby wykorzystać. Jak to się to udało?

Jak informuje okładka, twórczyni tej książki jest specjalistką od marketingu i public relations z ponad 25-letnim stażem, odpowiedzialną za wprowadzenie na polski rynek ponad 15 największych marek światowych, od 2011 roku jest wykładowcą akademickim i od tego samego roku organizatorką corocznego Forum Employer Branding. Tak duże doświadczenie autorki napawa optymizmem przed czytaniem. Miałem okazję utwierdzić się w tym przekonaniu, ponieważ osobiście rozmawiałem z p. Dąbrowską.

Książka podzielona jest na dwie nierówne części. Pierwsza, krótsza, daje nam informacje o tym, czym jest employer branding, czemu warto się nim zajmować oraz jak się zmieniał zarówno w Polsce jak i za granicą. Druga, dłuższa, opisuje różne podejścia do problemu marki pracodawcy, strategie, typy kampanii brandingowych oraz rady odnośnie kwalifikacji osób zajmujących się marką pracodawcy zawodowo. Pozycja napisana jest prostym, eleganckim, nienarzucającym się językiem, choć pojawia się zauważalnie dużo wyrażeń w języku angielskim, które mimo, że są objaśnione, mogą stanowić problem dla czytelników nie znających dobrze tego języka.

Powiem wprost – pozycja ta to ogrom mrówczej, solidnej pracy. Jest to mała encyklopedia pełna informacji z zakresu marketingu, PR-u, komunikacji społecznej i zarządzania firmą, co razem składa się na tworzenie marki pracodawcy. Bardzo dobrze wrażenie robi ilość odnośników do źródeł – jeśli interesuje nas dane zagadnienie i chcieli byśmy się dowiedzieć więcej, dostajemy od razu podpowiedź, tego gdzie szukać. Warto zauważyć, że nacisk położony jest na praktyczną wiedzę, którą możemy wykorzystać od razu. Jeśli ktoś zainteresowany employer brandingiem będzie chciał przeczytać książkę, która da mu solidne podstawy do dalszego zgłębiania tematu – to jest to obowiązkowa lektura dla niego.

Jednak muszę zaznaczyć, że pozycja ta zarezerwowana jest dla osób zainteresowanych; laików może odstraszyć ogrom teorii oraz brak szczegółowej analizy poszczególnych zagadnień.  Największą bolączką „Employer brandigu…” jest właśnie skupianie się na wymienianiu kolejnych zjawisk i mechanizmów bez dogłębnego wyjaśnienia ich, najlepiej na przykładach. Być może nie powinna być to pierwsza książka z tej tematyki, którą przeczytacie, ale z pewnością jest warta uwagi.

Wywiad z Julitą Dąbrowską, autorką książki w Radiu Aktywnym:

Mix Cloud

Tagi: , ,